středa 12. října 2011

XCD - co to je

Když jsem nedávno procházel weby, abych nasál nějaké backcountry novinky, docela často na mě kromě známé zkratky BC vyskakovala i zkratka XCD. Nejdřív jsem jí nevěnoval pozornost, ale její výskyt byl tak častý, že jsem přeci jen trochu zagooglil.


XCD znamená Cross Country Downhill a označuje se jím vybavení pro lyžařskou turistiku, kde má chození a sjíždění kopců přibližně stejný význam. Zatímco BC běžkař počítá spíš s chozením po rovině a ocelové hrany má ke zdolávání příležitostných sjezdů, skialpinista (telemarker) funí do kopce především proto, aby si užil jeho sjezd, XCD lyžař je připraven na všechno; při chození po rovině ho neomezují těžkotonážní lyže ani boty, na mírné stoupání má protismyk, do krpálu nalepí pásy a když je potřeba sjet prudší kopec mezi smrčky, tak má dostatečně široké lyže, ocelové hrany a pevné boty, aby si sjezd užil.

Samozřejmě, že kategorie XCD vybavení nemá přesně definované hranice. Jinak se na XCD asi bude dívat chalupník z Beskyd a jinak někdo, komu se za humny tyčí Alpy. Osobně vidím XCD lyže šířkou něco mezi BC běžkami a telemarkovýmy lyžemi, vybavené ocelovými hranami a často protismykem (např. Fischer S-Bound, Madshush XCD), vázání spíš NN 75 (Voilé 3-Pin Cable, Rottefella Chili), boty - lehčí plasťáky, nebo pevnější koženice (Garmont Excursion, Crispi Antartic).

Na celou věc se samozřejmě dá také nahlížet tak, že když je něco na všechno, tak to taky může být na *****. XCD svoje kouzlo ale určitě má; např. tady jsem našel poučný a vtipný článek, ve kterém se objevil krásný český název - Loučkaření.

Honza

10 komentářů:

  1. In my opinion not everything that is sold under the label "XCD" is true XCD. In large part this is in fact downhill equipment, "adjusted" for touring, for example by adding no-wax base...

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Honzo mas super web bc lyzovani se venuji kratce ted teprve druhou zimu ale chystam novou vybavu .....asi toho uz dost vis! prosim te to vazko chilli se da namontovat i na lyzi ktera je ve stredu siroka 6 cm??typu xadv 89 lyze.A jeste vim ze ty antarktici budou mit v holanu ty se daj dat v pohode do toho vazka ??neničí ta pruzina tu botu??a myslis kdybych nedej boze sehnal jenom alpina 1575 dal bych to taky do toho chilli??dik za pripadnou odpoved

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Segi, dík za slova chvály. Mrkni na tenhle článek (http://www.outdoorinfo.cz/test-bc-vazani-voile-3-pin-cable), tam testují vázko Voilé 3-Pin Cable na lyžích Sporten Renger (šířka ve středu 60 mm jako X-Adv 89). Není to sice Chili, ale předpokládám, že to bude +- to samé. Co se týká vázání a bot, tak s tím osobní zkušenost nemám, ale jsem přesvědčen, že vázko NN 75 a boty NN 75 půjdou dohromady. Jinak v diskusi u tohoto článku (http://blog.bcbezky.cz/moje-oblibene-video-se-snehem) najdeš mail na člověka, který mi kdysi psal, že používá přímo vázko Rottefella Chili, tuším, že s koženými botami, zkus mu napsat, třeba ti poradí, jak je to s tím opotřebením.

    OdpovědětVymazat
  4. It seems for me, that 3-pin Voile and Chili have the same 3-screw standard mounting pattern.

    OdpovědětVymazat
  5. Chili (hard) and 1575 (soft) are not good match.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj,díky moc za blok. XCD je přesně to co hledám. Mám ovšem dotaz. Existuje nějaký vázání, či udělátko, který by uchytilo patku. Aby na rovině byla volná a dolů se upevnila. Telemark mi nic moc neříká, rád bych sjezdy jezdil s pevnou nohou.Dík

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Martine, viděl jsem v různých diskusích, že si lidi montujou na XCD lyže skialpové vázání, takže to jde. Výhoda volné paty, je že nabízí daleko větší výběr vybavení pro vyladění poměru chůze/sjezd. Skialp je prostě dělanej hlavně na sjezd.Honza

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj,právě skialpový vázání bych používal nerad, je buď pekelně drahý a nebo těžký. Přijde mi, že zde hodně právě řešíš volnost paty na chůzi a tuhost na sjezd. To s pevnou patou odpadá. Jako ideální kombinace (pro mě) mi přijde použít telemarkový vázání bez lanka, který je na chůzi ideální (jestli jsem to dobře pochopil) a na sjezd jednoduše zacvaknout patu (představuju si něco jako Kandahar). Na netu jsem našel tohle, možná by to šlo nějak přidělat na lyže...?http://www.grasski.net/prodej/item/zadni-drat-na-vazani?category_id=9Zatim

    OdpovědětVymazat
  9. Kecám, Kandahar se zapíná vepředu, už si to moc nepamatuju.. :-) Prostě upnutí zadní paty, viz odkaz..

    OdpovědětVymazat
  10. No možný by to bylo, někde jsem viděl něco podobnýho založenýho na NTN vázání - telemark špička, skialp pata. Jsou to ale celkem drahé kousky, takže tam moc neušetříš a navíc to spíš spadá právě do té váhově těžší kategorie.Jinak ta fixace paty pomocí toho drátu co jsi poslal by určitě šla, musel bys použít 3-pin tele vázání, dát ho na desku a k té desce přidělat zadní drát. Pro ten drát bys musel vymyslet jak ho uchytit aby ti neplandal během chůze. Nevím o tom, že by se něco podobnýho prodávalo, takže bys to musel dělat handmade, což by možná znamenalo nakonec vyšší náklady, než kdybys koupil ty skialpy.Bacha ještě na jednu důležitou věc: pokud máš patu pevně přichycenou k lyži, tak bys měl nějak vyřešit automatické vypínání vázání v případě pádu jinak si koleduješ o to že přijdeš o kotníky. Ze stejného důvodu bys na tohle lyžování měl používat nějaké bytelnější boty - určitě plastové a vyšší než např. Scarpa T4. No a to už se zase dostáváme od toho lehkého XCD ke skialpu.

    OdpovědětVymazat