pondělí 14. ledna 2013

První XCD túra

Na horách to už zase vypadá jako v zimě a tak se konečně naskytla příležitost poprvé zkusit XCD-čka na nějakém kratším výšlapu a zároveň je přímo v terénu porovnat s BC běžkami.

Jako testovací túru jsme s Klárou vybrali jednu z oficiálních krkonošských skialpových tras (trasa č. 8), která začíná a končí v Rokytnici nad Jizerou. Šli jsme ji v protisměru, tj. po sjezdovce na vrchol Lysé hory odtud na Růženčinu zahrádku, pak přes rozcestí U čtyř pánů na Krakonošovu snídani. Tady jsme trasu trochu zmodifikovali a místo přes Zadní plech jsme objeli vrchol Plešivce po upravené bežkařské trase. Z Ručiček jsme pak sjeli na sjezdovku a po ní zpátky do Rokytnice.


V sobotu v devět hodin vyskakujeme z auta na parkingu v Rokytnici. Klára má BC běžky, já XCD. U dolní stanice lanovky lepíme pásy a začínáme dlouhý výstup k vrcholu. Jelikož ještě nemám na Annumy stoupací pásy, tak provizorně používám ty co mám na běžky. 50-ti milimetrový pás nezabírá v nejširším místě lyže (109 mm) ani polovinu šířky skluznice, ale jde to na něm do kopce překvapivě dobře, jen v opravdu strmých úsecích mi sem tam podklouzne. Cesta nahoru nám i s přestávkami zabrala dvě hodiny. Kláře se na běžkách šlo znatelně lehčeji, já jsem si zase ve strmých úsecích dopřával komfort podpory paty, kterou nabízejí stoupací dráty.


Na vrcholu Lysé hory je tradičně nevlídno, mlha a vítr, ale také spousta čerstvého prašanu. Dáváme rychlé občerstvení a já sundavám pásy. Vyrážíme do stopy, která v poryvech větru rychle mizí. Brzy dotahujeme dvojici běžkařů a než dojedeme na rozcestí U Růženčiny zahrádky, předjíždíme ještě další. Světe div se, ale v backcountry podmínkách jsou i XCD-čka rychlejší než klasické sportovně-turistické běžky. Protismyk v zaváté stopě zabírá dobře, do prudších kopečků občas proklouzne, ale není to nic dramatického.


Mezi rozcestím U čtyř pánů a Krakonošovou snídaní podmínky ještě přituhují. Po nějakém náznaku stopy ani památky. Brzy narážíme na sněhové duny, které tu vytvořil vítr. Člověk bez lyží by se do nich propadl aspoň po pás. Klára se na BC běžkách boří místy po kolena, mě sníh sahá po horní okraj lyžáků. Razím stopu. Annumy s přehledem přežvykují hromady sněhu a Klára si pochvaluje, že se jí za mnou dobře jde. Cesta se brzy začne svažovat a přichází zlatý hřeb dne - sjezd na Krakonošovu snídani. Mám strach, že to kvůli příliš hlubokému sněhu nepojede, ale široké lyže začnou po pár odrazech hůlkami krásně plavat. Schválně dělám do oblouků co nejhlubší pokleky a užívám si tu prachovou peřinu kolem. Je to paráda.


Po prachové extázi přichází pro mě nejhorší úsek - běžkařská modifikace. Šest kilometrů po vyrolbovaném pásu je na Annumech trochu nuda a taky makačka. Klára jde na BC běžkách výletním tempem a já mám co dělat, abych jí stačil. Na jeden její krok, já musím udělat dva. V délce odrazu mě nemilosrdně limituje kabel přes patu. Předbíhá nás spousta běžkařů. My předjíždíme jen jednoho pána, co si pořídil výbavu na bruslení a teď by na tom šel rád klasiku, aby si trochu odpočinul.

Chuť si spravím při sjezdu z Ručiček. Je to sice po sjezdovce, která je odpoledne už celkem vydřená, ale i tak si tenhle závěrečný bonbónek užívám.

Trasa nakonec měřila něco kolem 15-ti kilometrů a šli jsme ji asi pět a půl hodiny. Musím říct, že bez té naší běžkařské pasáže je to docela pěkný výšlap na půl dne pro XCD nebo telemark/skialp. Na BC běžky tu jsou moc strmé sjezdy (Klára je všechny absolovovala v pohodě a s grácií s nalepenými pásy ;)

Co se týká vybavení, tak XCD se ukázalo jako jasnej favorit do kopců a na strmé svahy a taky do drsného backcountry, kde začíná být šířka spíš výhodou než koulí na noze. Slabina je naopak v pohybu po pevnějším rovinatém povrchu, kde si lépe vedou běžky s delší dojezdovou vzdáleností.

Kdybych mohl na své XCD výbavě vyměnit jednu věc, tak by to bylo vázání. Rozhodně bych už teď volil některé s možností přepnutí chůze-sjezd (viz. článek o XCD vázání). Přesto spokojenost a nadšení jsou veliké. Ten prašanový sjezdík na Krakonošovu snídani hned tak nezapomenu a těším se na další :)

Honza

18 komentářů:

  1. A co boty. Nebyly moc tvrdé na tůru a nedřely?

    OdpovědětVymazat
  2. V hlubokém sněhu je nádhera sledovat jak lyže klouže po povrchu a špička vyjíždí na povrch, funguje to i na rozježděných sjezdovkách. Po tvrdém a hladkém povrchu bude asi lepší nasadit pásy, které se napřed pořádně navoskují. Jinak lyže celkem podkluzuje a nedrží směr. Pokud je trochu sněhu celkem to jde mám změřenou rychlost 6-8km /hod.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, plastové boty jsou pocitově znatelně tvrdší než např. moje XADV-6, ale vzhledem k tomu, že je mám přesně na nohu, tak se v nich kotník ani nehne a nikde mě nedřou.Co se týká rychlosti, tak jsem si na tom rovném úseku naměřil průměr asi 4 km/hod, jinak do kopce a v tom hlubokém sněhu, to bylo něco kolem 2 km/hod.Sjezdy na Annumech jsou samozřejmě naprostá paráda, pokud se zadaří a je prašan :)

    OdpovědětVymazat
  4. Diky za kazdy clanok o BC. Aj ked sa tak casto na bezky nedostanem aspon je tu na tom webe miesto kde sa jeden manik o tom krasne "rozepsal" :) Minuly vikend som si vychutnal konecne aj ja dlhe pochody cez ladove plane a nejake mini zjazdiky. S tym XCD ma to trochu serie ze som mohol mozno pockat a ist do toho - tak prosim nevychvaluj to tak az lebo budem nuteni minut dalsie tazko vydrete eurace :) Inak vsetko dobre do Noveho Roku a prasanu zdar!

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Tomo, myslím že BC běžky jsou dobrej základ na backcountry výpravy, jestli tě to táhne spíš ke sjezdu tak XCD je samozřejmě dobrá volba, ale vzhledem k tomu že máš za barákem Tatry, tak bys mohl popřemíšlet ještě o něčem širším než např. Annumy. Dík za přání a co se týká toho chválení, tak si nemůžu pomoct, ale pro mě jsou to naprosto úžasný zážitky :)Hodně sněhu a taky víc času na běžky,Honza

    OdpovědětVymazat
  6. No já ještě stále o silnějších lyžích uvažuji. Je fakt, že s dosavadní bc sestavou jsem spokojený (lyže ranger, kožené boty crispi stetind - nejlepší boty jaké jsem kdy měl, dvoudílné skialpové hole leki). Ale láká mě, to láká jít dál:-), tak uvidíme. Jinak moc děkuji za hezké články. Doporučuji se taky někdy podívat na Moravu a do Slezska, i když to máte asi dál. Jeseníky, Vsetínské vrchy, Beskydy si myslím, že jsou pro backcountry jak dělané. Nebo na těch vašich širokáčích bych se nebál zkusit zdolat Velkou Fatru (znám tedy pouze v létě a je to nádhera). To musí být taky skvělý zážitek. Mirek

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Mirku, jasně, že pokud člověka na BC běžkách zajistí, že ho to taky táhne na strmější svahy, tak XCD je jasnej krok tímhle směrem. Jestli jsi už zkoušel telemark na běžkách, tak se na XCD svezeš hned od první jízdy a budeš překvapenej, jak moc ti to ve sjezdech pomůže.Túry v moravskejch horách samozřejmě plánuju. Je pravda, že to máme trochu z ruky, ale tak nějak tuším, že to bude stát za to :) Nějakej přechod na Slovensku by se mi určitě taky moc líbil.Jinak díky za slova chvály. Skoll, Honza

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Honzo,české hory docela znám. Znám i moravská pohoří (jsem z Brna), i když ne všechna a ne detailně. A je to rozdíl. Moravské hory jsou obecně příkřejší, mají výraznější hřebenovky, naproti tomu málo plání. Tady je jeden typ na výlet do Jeseníků:Ostružná - výšlap na Šerák, dále přes Keprník a Vřesovou studánku na Červenohorské sedlo, pak horní cestou (spodní je nuda) na Švýcárnu (tady bych přespal). Další den Praděd, Ovčárna, Petrovy kameny, Jelení studánka na Skřítek. Za dobrých sněhových podmínek se dá pokračovat na Rabštejn (tam je taky možnost spaní).nebo další trasa Rychlebské hory: Ostružná - Paprsek (tam je třeba přežít kus běžecké magistrály), pak bývá opravdu nádherná vyšlapaná trasa přes Kladské sedlo na chatu na Návrší, která leží pod Kralickým Sněžníkem (tam se dá přespat). Další den si vyšlápnout Králičák nebo odbočit přes Sušinu na Dolní Moravu se závěrečným sjezdem po sjezdovce. Skol Mirek

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Mirku, moc díky za tipy. Shodou okolností se mi naskytla příložitost ubytování v předhůří Jeseníků, tak doufám, že to klapne a brzy se do téhle oblasti podívám. Trasy jsem si procházel na mapě a vypadají moc dobře. Chtěl bych se zeptat na ubytování, které zmiňuješ. Zajímalo by mě, jestli je tam možnost přespání i bez předchozího objednání (klidně třeba i ve vlastním spacáku).Díky, Honza

    OdpovědětVymazat
  10. No na Švýcárně jsem jednou viděl přespávat kvůli velkým mrazům (bylo -20C) lidi na chodbě. Ale to byla asi opravdu jenom nouzovka. Lepší je tam zavolat předem stejně jako na chatu na Návrší. Jinak u těch dvou chat je alespoń dobré to, že pokuď nemají obsazené týdenní turnusy (třeba lyžařské kurzy) tak není problém s ubytováním na jednu noc (což se hodí pro přechody hřebenů). U mnoha chat to bývá přitom problém

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Honzo. Vididěl jsem že mají docela levné lyže Madshus annum ve sportu konrád (199 E) nebo v Polsku (weld - 799 zlotých). Mám ale jeden problém. Na stránkách madshus je doporučená délka dle hmotnosti (145-175 lbs) - 185 cm. Já mám 70 kg tak bych se měl do toho intervalu vejít. Ale na výšku měřím 169 cm, tak mám obavu aby to nebylo moc dlouhé, protože se zase jinde píše, že tyhlety lyže by měly být výška postavy + 5 - 10 cm. Dík za odpověd

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Mirku, já jsem se naštěstí trefil do tabulkových hodnot, ale jinak mám taky tendenci vybírat lyže podle délky a 16 cm navrch už mi přijde dost. Já mám Annumy kratší o cm než sám měřím, ale lidi co jsem to s nima konzultoval a co sami na Annumech jezdí tak mi doporučovali délku ještě kratší - takže předpokládám, že i když člověk z té tabulky trochu ustřelí, tak je to v pohodě. Pravda je, že delší lyže líp nesou v hlubokém sněhu a na kratších se zase líp točí, takže bych vybíral podle toho co preferuješ.

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Honzo. Dík za odpověď. Já si to taky myslím, že kratší budou lepší. Mám Rangery 170 a jsem s nimi spokojen. Tabulkově to sedí. Oni ty tabulky ale taky nejsou vždycky všechno. Já třeba nejsem moc vysoký 169 cm, vážím cca 70 kg ale, břicho nemám. U mě ta hmotnost je dána opravdu hodně svalovou hmotou a tak se do některých tabulek hold nevejdu. 185 se mně zdá při té šířce lyží opravdu moc. Ješte tak kdyby dělali 180. To raději půjdu do těch 175, přeci jenom to chci více na sjezd. Dík. Mj. těm kratším délkám napovídá i tabulka na bc lyže od Fischera z loňského roku (výška postavy + 5 - 10 cm. Už mám objednané scarpy T4 a vázání Voile Switchback X2 (Jičín Hudy). Když jsem si změřil velikost v Mondu Pointu tak mě vyšlo 268mm (27), ale všechny boty doma mám ve velikosti 43 (28). Tak jdu raději do těch trochu větších. Na některých stránkách jsem se dočetl, že pro lyžáky se doporučuje k naměřené délce připočíct 1 cm, což pak odpovídá zrovna 28. inak příští víkend razím zase do Jeseníků. To je moje srdeční záležitost :-).

    OdpovědětVymazat
  14. Ona ta Madshus tabulka je nějaká divná. Délku lyže v podstatě můžou řešit lidi do cca 80 kg, nad 80 už musí brát tu největší délku. Vzhledem k tomu, že 80 kg je průměrná váha dospělého chlapa, tak by to rozpětí mohlo být větší.Jinak doufám, že ti všechny komponenty dorazí brzy, abys ještě stihnul letošní sezónu :)

    OdpovědětVymazat
  15. ahoj, ja mam annumy 185 cm na 188 cm výšku a vážím nyní 90 kg, s batohem přes 100 kg. Jedou slušně v hlubším sněhu, ale na tvrdém podkladu už šupinami drhnu a nerozjedu se naplno. Zatím to řeším voskováním celé lyže, ale ideální to není. Snad nějaká kila shodím a bude to optimální. Při výběru je třeba se řídit i váhou vázání a výbavy proto příště už raději delší.

    OdpovědětVymazat
  16. Měřím 163, vážím 65 a lyže (Epoch) jsem koupil 165. Myslím, že kratší lyže nevadí tolik jako delší lyže.

    OdpovědětVymazat
  17. Podle hmotnostní tabulky od Madshusu by si měl mít 175, ale Konrád-sport doporučuje délku těchto lyží: výška postavy + 5-10 cm což si myslím, že je reálnější. Něco podobného uváděl i Fischer minulý rok pro své extra silné běžky. Já jsem taky musel jít kvůli své výšce do kratších. Ta tabulka vůbec nezohledňuje chlapskou postavu. To by musel být člověk postavu anoretika aby se do té tabulky vešel a to potom nevím jak by zvládal lyže v těžším terénu:-(.

    OdpovědětVymazat
  18. Moc hezky sepsané. Úplně mi to připomnělo když jsem naposledy jela na hory já. Naplánovali jsme ten výlet tehdy hodně narychlo, takže to bylo dost hektické. Já navíc na horské počasí nebyla vůbec připravená. Nějaké zimní oblečení jsem sice měla, ale na hory to bohužel nestačilo, takže jsem pěkně mrzla. Vidím to tak, že až pojedu příště (možná i letos). tak nebudu nic podceňovat a raději si pořídím pořádnou výbavu. Koukala jsem, že nějaké věci na hory se dají sehnat třeba i přes tento eshop second hand což mi docela vyhovuje, protože tak alespoň ušetřím. :)

    OdpovědětVymazat